7 mei 2016 Ravenna

7 mei 2016 - Ravenna, Italië

Om acht uur opgestaan. Om half tien naar het centrum vertrokken, dat is van het hotel uit een kleine 20 minuten lopen. Het was fris doch wolkenloos weer. We hadden voor de ochtend een route uitgestippeld met een aantal bezienswaardigheden. Waar in veel Italiaanse steden de schoonheid van de buitenkant afspat is Ravenna nu niet bepaald gezegend met Renaissance-palazzi, middeleeuwse wijken en lommerrijke boulevards. Het voornaamste plein, de Piazza del Popolo, zou in een provinciestadje niet misstaan. De toeristen (en het waren er al redelijk veel) weten feilloos de oude kerken uit het eerste millennium te vinden om in stille verwondering de prachtige mozaïken te aanschouwen die zoveel eeuwen getrotseerd hebben. Wij dus ook. Het valt niet uit te leggen dat er zoveel schoonheid kan bestaan in gebouwen van een simpele opzet (meestal de  Basilicastijl). Het heeft niet zoveel zin om de plaatsen van dit vroeg-Christelijke en Byzantijnse erfgoed te benoemen, want het voegt niets toe. Wat wel noemenswaardig is, is het kleine tempeltje waarin de sarcofaag van Dante zich bevindt, die hier aan malaria gestorven is. Vlak daarbij is een plein bij de San Francesco, waar we genoten hebben van een warme lunch, een locaal soort pasta met vlees, cappelletti genaamd. We hadden het wel even gezien en zijn teruggelopen naar het hotel waar we na enige tijd de Giro d'Italia door Berg en Dal zagen rijden (op de tv dan). Één kerk hadden we nog niet gezien, maar die ligt op 3,5 km buiten de stad (bleek 6,5 te zijn), de Basilica van San Apolinare in Classe. Daar zijn we met de fiets naartoe gegaan. Ook deze kerk in the middle of nowhere is een wonder van elegante en verfijnde schoonheid. 's-Avonds nog een pizza gegeten op de al eerder genoemde Piazza del Popolo en nu is Ravenna weer voorbij en blijft de herinnering en tientallen digitale foto's. Morgen gaan we langzaam de Apennijnen in, spannend!

1. Oom Wil.:
    8 mei 2016
    Geniet niet alleen van wat jullie zien, maar ook van hoe je het verwoordt. (op de tv dan) geestig.
  2. Jacqueline Nellen:
    8 mei 2016
    Tot 2 keer toe heb ik de prachtige kerken in Ravenna gezien. De eerste keer, zo'n 50 jaar geleden met de kunstgeschiedenislerares van de middelbare school en jaren later nog eens met Henk. Ik kon de kerken, midden in de weilanden, direct terugvinden. Niets wat ik daarna in Florence en Rome zag, kon de schoonheid en eenvoud van beide San Appolinares evenaren. Zelfs niet de Sint Pieter. Geniet van jullie fietstocht, wij genieten van jullie verslagen. Liefs van Jacqueline en natuurlijk ook van Henk.
  3. J.witten:
    Lieve mensen
    Wat zijn jullie weer een heerlijke reis aan het maken.
    Dat we nu pas reageren komt omdat we net ons nieuwe appartement in Oosterbeek hebben betrokken :een hectische en emotionele gebeurtenis.
    Ik ben nu pas in staat al jullie verslagen te lezen;Elly is al eerder begonnen.
    We zijn dus erg benieuwd hoe de reis verder verloopt
  4. Mariette Frieling:
    8 mei 2016
    Nou, jullie gaan er wel flink tegenaan, zowel met fietsen en bezichtigen als schrijven! Het fietsen en rondlopen is blijkbaar niet zo erg vermoeiend als je elke avond nog puf hebt om een uitgebreid verslag te schrijven..... Voor ons thuisblijvers gezellig om te lezen, dus ga vooral zo door!