12 mei 2016 Van Assisi naar Acquasparta

12 mei 2016 - Acquasparta, Italië

Na het ontbijt bij Giacomo van Quo Vadis hebben wij met ware doodsverachting de afdaling volbracht. Op de helft hebben we nog wat harder in de remmen geknepen zodat we tot stilstand kwamen bij de kapel van San Damiano,  welke door Sint Franciscus eigenhandig gerestaureerd is na een visioen. Het was een beetje wisselvallig weer en 16 graden. Zo nu en dan regende het licht maar naarmate we meer zuidelijk geraakten werd het weer steeds beter. We moesten vandaag twee zware cols bedwingen. De eerste begon na Bevagna, een prachtig middeleeuws stadje waar we koffie gedronken hebben. Met zo nu en dan stoppen om bij te komen en een foto te maken van dit prachtige Italiaanse landschap hebben we deze eerste berg met succes bedwongen. Bovenop zagen we in de verte een zwarte lucht en het rommelde ook wat. Gelukkig vonden wij in de volgende plaats, waar wij besloten hadden te lunchen en eventueel te schuilen, een overdekt terras van een café dat gesloten was. Dat kwam wel heel goed uit want even na aankomst werden we getrakteerd op een wolkbreuk met flinke hagelstenen. Al met al duurde het wel een uur voordat het weer droog was. Op goed geluk zijn we aan de beklimming van de volgende col begonnen maar ook die werd na drie kwartier onderbroken door een flinke onweersbui. We konden nu schuilen onder een balkon van een huis dat pal aan de weg stond. Fietsen in de regen, daar kunnen wij wel tegen maar onweer vinden wij een te groot risico om door te fietsen. Nadat het weer droog was en een kudde schapen de weg had verlaten konden wij weer verder. De afdaling na deze col was behoorlijk risicovol in verband met de slechte staat van het wegdek. Nog een keer werd onze reis opgehouden door een stortbui. Nu was een benzinestation met zo'n grote overkapping onze redding. Nog 8 kilometer te gaan. Na een kilometer of vier leek het alsof we in een andere wereld kwamen. De zon begon te schijnen en het leek daar helemaal niet geregend te hebben. Uiteindelijk kwamen we om half vijf in Acquasparta aan, waar onze b&b natuurlijk weer een stuk bergopwaarts lag. Maar dat kon er ook nog wel bij. Acquasparta is een heel klein middeleeuws stadje met smalle straatjes, een kerk, een café (spritz) en een restaurantje waar de pizza heerlijk smaakte na zo'n dag ontberingen. 63 kilometer, 17 graden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maaike:
    12 mei 2016
    zo, ik ben weer bij met lezen, wat gaan jullie snel. Gewoon niet bij te houden! Maar als ik het goed begrijp gaat alles nog volgens schema. En af en toe wat afzien met hagel en onweer hoort er natuurlijk bij. Jullie zijn wel een stel bikkels, goed hoor.
    Foto's zijn ook leuk. Groet Maaike
  2. Grace:
    12 mei 2016
    Ha, ik vind jullie stoer! Geweldig wat jullie allemaal doen in de vakantie! Dat kunnen wij niet bij benen hier in Spanje met ook elke dag wel regen en blij als het een keer 20 graden is. Geniet er nog van en zet hem op!!!
  3. Oom Wil.:
    13 mei 2016
    Wat voor problemen of hindernissen zich voordoen, jullie redden je er altijd uit . En je brengt het er levend vanaf.
    Goede reis verder.
  4. Loes:
    13 mei 2016
    Wauw wat zijn jullie al ver! Goed om te lezen dat het een mooie vakantie is en dat een fikse bui jullie niet tegen houdt. Geniet van het mooiere weer en de laatste loodjes!