10-11 mei 2016 van Città di Castello naar Assisi

11 mei 2016 - Assisi, Italië

De streekgerechten in het uitstekende hotel in Citta di Castello bestonden uit een deegachtige entree, daarna pasta met manzanella (aubergine), vervolgens een heerlijk kipgerecht met citroen. Tot slot cantuccini met vin santo. Dit alles voor €18,50. Bovendien sprak de gastvrouw ook nog aardig Frans zodat er van enige conversatie sprake was. Vanmorgen om vijf voor negen vertrokken met een waterig zonnetje en 16 graden. Heerlijk weer voor een lichte etappe. Dat dachten we althans. En grotendeels ging dat wel goed. Om de drukte bij Perugia te vermijden stond er een omweg op het programma met stukken bergop. Dat viel erg tegen. We moesten verschillende keren stoppen om  te recupereren. Bovendien was het warm geworden en viel de wind weg. Onderweg hadden we nog geluk, want we kwamen een Eindhovenaar tegen die zei dat we verderop niet verder konden vanwege een afgesloten weg. Nadat we hem met PSV gefeliciteerd hadden zijn wij weer in ons eigen tempo verder gegaan. Later hebben wij hem nog een keer gezien. Om kwart over twee stonden we aan de voet van de berg waar Assisi op ligt, een prachtig en indrukwekkend gezicht. Op de gps hadden we de weg naar het hotel ingevoerd. Het viel mee, slechts 2,4 km. Maar deze weg was meer verticaal dan horizontaal. We moesten meerdere stukken lopen en verschillende keren de weg vragen omdat de helling die wij soms op moesten zelfs met een fiets met ruim twaalf kilo bagage niet te belopen was. Om half vier reden of liepen wij de stadspoort door, waarna wij onmiddellijk allebei op een terras 0,6 liter Heineken opgedronken hebben. Uiteindelijk kwamen wij om vier uur dodelijk vermoeid bij onze b&b aan. Na ons opgefrist te hebben zijn we maar meteen naar de basiliek gelopen, die in mijn voorstelling veel groter moest zijn. Na een controle door zwaarbewapende militairen konden we uitgebreid de fresco's van Giotto in de Bovenkerk bewonden. Er zijn 28 fresco's over het leven van Sint Franciscus. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden, maar ja, je ken niet alles hebbe. Het was ook eigenlijk helemaal niet druk gelukkig, want wij hebben een hekel aan toeristen, vooral als ik soms minuten moet wachten voor een foto, tot ze tergend langzaam uit beeld verdwenen zijn. Daarna hebben we de onderkerk en de crypte nog gezien. Erg indrukwekkend. Later op de avond hebben wij ons door Sint Franciscus laten inspireren en hebben dus alleen maar een pizza gegeten met een glaasje wijn. Woensdag 11 mei. We kijken uit het raam van dit ruim 1000 ! jaar oude pand en zien dat het bewolkt is. Tijdens ons ontbijt met een Amerikaans en een Canadees stel heeft het buiten geregend. Als we op pad gaan is de regen vrijwel opgehouden zodat wij door Quo Vadis (de naam van onze b&b) ter beschikking gestelde parapluie niet nodig hebben. We bekijken eerst de kathedraal San Rufino, vervolgens de hoofdkerk van de door Sint Franciscus gestichte orde van de Clarissen, Santa Chiara. Hier wringen we ons met tientallen schoolkinderen door de crypte met het graf van de Heilige Chiara. De kerken hier zijn in het algemeen in een eenvoudige gotische stijl gebouwd met hier en daar een fraai roosvenster waarvan het ontwerp mij erg doet denken aan de rozetten van de Italiaanse luiten en klavecimbels. Vrijwel alle muren en pilaren zijn gekleurd met frescotechniek. Zo moeten al die kerkinterieurs in ons land er ook uit hebben gezien voordat ze door de Calvinsten zijn "overgenomen". Daarna zijn we in een traag tempo Naar de Rocco Maggiore geklauterd (505 meter hoog); het fort dat de eeuwen door zo vaak van eigenaar verwisseld is, zodat namen noemen dit bestek te buiten gaat. Dan wordt het tijd voor  een broodje uit Umbrië met een glaasje rode wijn. Heel erg lekker maar bleek wel duur: €23,80. volgende keer beter opletten. In zo'n plaats met "religieuze industrie" zoals ik dat altijd noem is alles altijd veel duurder. Straks gaan we nog eenvoudig dineren en dan zit Assisi erop. Vanaf morgen nog 3 dagen heuvel op en af naar de Heilige Stad. 20 graden.

1. Ans en Jan:
    11 mei 2016
    Wat een geweldige reis maken jullie.Bij het zien van de foto's van Assisi denken wij terug aan 2004 toen wij daar waren.alles was net gerestaureerd
    ook de fresco's van Giotto.Dit ook uitgebreid op de film gezet achter Ans d'r rug.Wij wensen jullie nog een mooie reis toe en sterkte met de tocht naar Rome.

Hartelijke groeten en uiteraard bedankt voor de fantastische reisverslagen tot nu toe.

Ans en Jan
  2. Oom Wil.:
    12 mei 2016
    Sta versteld van jullie uithoudingsvermogen.Komen nu de laatste lootjes. Rome. Goede reis verder.