Van Ferrara naar Ravenna, 6 mei 2016

6 mei 2016 - Ravenna, Italië

Vandaag al vroeg uit de veren (7.30 uur) ivm de lange route. Om tien over negen vertrokken na het kopen van twee  ciabatta's bij het café om de hoek. Mooi weer maar ook wat fris. Wat het routeboekje beloofd had klopte ook aardig. Na dertig km. appelboomgaarden werd het landschap steeds leger en kreeg het een polderachtige allure. Alleen het geluid van nachtegalen en andere voor ons exotische vogels krijg je in de gemiddelde Hollandse polder niet te horen. We reden over laten we zeggen Franse communal wegen, meestal asfalt van matig tot goede kwaliteit. Zo nu en dan kom je dan een landbouwvoertuig tegen of we worden ingehaald door een auto die ons voorzichtig passeert. Verder is het dood in de pot. Gelukkig kwamen we na zo'n 70 km bij een soort etang, waar de ons door het routeboekje beloofde flamingo's aanwezig waren. Vervolgens hebben we de Reno overgestoken met een pontje en was het nog een kilometer of tien doorbijten tot we moe onze intrek namen in het hotel, dat tegenover het station gelegen is. Na een verfrissende douche en een hazenslaapje zijn we te voet Ravenna in gelopen, dat een heel andere sfeer heeft als Ferrara. Fijn op een terrasje gedineerd met lokale gerechten, zoals Cappalletti in brodo (een bouillon met pasta). Hierna nog geprobeerd op de tv wat op te vangen van de Giro d'Italia maar de Italiaanse tv bestaat voornamelijk uit shows en praatprogramma's op dit tijdstip. Morgen gaan we Ravenna verkennen. 90 km, 20 graden.

1. Oom Wil.:
    7 mei 2016
    Je weet, wat reizen betreft, ben ik een imbeciel. Dus de vraag:"Wat
    zijn ciabatta's?