14 mei 2016; de eindstreep gehaald.

14 mei 2016 - Roma, Italië

Luigi had een mooi ontbijt gemaakt, dat bestond uit muësli, yoghurt, zelfgemaakte pruimentaart en een kopje koffie uit zo'n bekend aluminium espresso apparaatje dat je op het vuur zet (een moka). Om negen uur vertrokken wij voor de laatste etappe,  nadat wij zorgelijk naar de lucht hadden gekeken. Het weer leek op dat van gisteren. We kregen al direct een flinke helling te beklimmen, niet zo fijn zo direct na het ontbijt en niet opgewarmde beenspieren. Het beklimmen van hellingen die voor het idee tot aan de hemel reikten zou zich nog een aantal keren voordoen. Na een half uur begon de eerste plensbui en hebben we onder een boom geschuild. Na een tijdje werd het weer droog en konden we weer verder. De volgende plensbui begon zo tegen een uur of twaalf. Een mooi moment om bij een bakker een belegd broodje te kopen en te wachten tot het weer droog werd. Na een half uur weer op de fiets toen de bui naar ons idee op zijn end liep. Dit bleek een misvatting. Het woord bui was niet meer van toepassing. Het regende nu continu uit een grijze hemel. We zijn nog een keer wezen schuilen bij een kroegje langs de weg, hebben daar een kop warme chocolade genomen, nog even gewacht, en maar weer de regen in. Toen kon ons niets meer schelen, ook niet dat er nog mist bijkwam. Ik heb toen optimistisch maar het achterlicht ontstoken. En zo gingen we verder, berg op en af terwijl de auto's voorbij raasden. Afdalingen deden we heel voorzichtig want door de grote hoeveelheid water deden de remmen het minder goed en kon je ook niet meer zien waar de gaten in de weg zaten. Het mag een wonder heten dat er geen schade aan onze fietsen is ontstaan, zoals gebroken spaken of een as. Het enige dat ik heb moeten doen is de stuurpen van Wilma d'r fiets aan te draaien, omdat zij per ongeluk ontdekte dat het stuur makkelijk te draaien was ten opzichte van het voorwiel. Maar er gloorde hoop aan de horizon. Het werd lichter, droog en we begonnen aan een vrijwel continue afdaling richting Heilige Stad. Na wat moeilijke manoeuvres op brugopritten kwamen we op het fietspad langs de Tiber terecht en dat is heel prettig na al die herrie en drukte van het verkeer. Gelukkig hadden we onze helmen nog op. Want er stond erg veel bamboe langs dat fietspad, dat niet alleen de breedte van het fietspad had gehalveerd wat mij heel erg deed denken aan het publiek bij een bergetappe in de Tour de France, maar die ook door het gewicht van het water zo over het pad was gaan hangen dat een helm er voor zorgde dat je geen tak tegen je hoofd kreeg. Na een kilometer of tien hield het fietspad op en voordat we het wisten reden wij de Via Ottaviano op en werd onze snelheid even later gesmoord door een menigte toeristen met parapluies. Om tien over vijf vielen wij elkaar na 80 kilometer ellende op het St. Pietersplein in de armen. We hebben het volbracht en de hemel begon weer te huilen. Onze b&b bevindt zich vlak bij het Vaticaan en we reden daar nog even naar toe. De pizza heeft daarna zelden zo lekker gesmaakt.

1. Ans en Jan:
    14 mei 2016
    Lieve wilma en cees van harte gefeliciteerd dat jullie heelhuids de eindstreep hebben gehaald een ongelofelijke prestatie. Engeltjes moeten jullie vooral de laatste etappe begeleid hebben. Fijne gedachte dat jullie lijven nog heel zijn en er straks gemusiceerd kan worden op piano orgel en klavecimbel.Rust lekker uit en geniet van de geweldige stad waar jullie nu aangekomen zijn.

Groetjes
    Ans en Jan
  2. Franca van der Weijden:
    14 mei 2016
    Auguri, Auguri!
    Mijn god wat hebben jullie veel regen gehad en andere vreselijke dingen. Het doet me denken aan mijn regentocht van Parma naar Siena.
    Maar wel super dat jullie het gehaald hebben.
    Gisteren hebben jullie de verjaardag van Wim gemist( 50) echt waar. Helaas was het superkoud die avond terwijl de rest van de week super mooi was.
    Jullie gaan nu natuurlijk relaxed Rome doen.
    Ciau tutti staat vol met mooie tips! Dus dat zal wel lukken.
    Ik ben even kwijt wanneer jullie terug zijn.
    Ik ga 19-05 naar Nice to 23-05 en zal jullie daarna zien. Zinin een italiaans etentje?
    Dag Franca
  3. Pien:
    15 mei 2016
    Wauw, wat geweldig dat jullie er alweer zijn. Wat een prestatie. Super. Helemaal onder de omstandigheden. Kan me voorstellen hoe lekker de pizza gesmaakt heeft. Geniet van jullie verdere vakantie.
    Liefs Pien.
  4. Lot:
    15 mei 2016
    Mission accomplished!! Knap hoor, toppers! Wat zal die pizza lekker gesmaakt hebben inderdaad.. Geniet van jullie tijd in Rome!!! Xxx
  5. Herman:
    15 mei 2016
    Geweldig, petje af voor jullie doorzettingsvermogen! Lekker genieten van Rome en fiets-loze dagen!
  6. Toon van der Ligt:
    15 mei 2016
    " Het is volbracht!" Toppers zijn jullie. Ik ben trots op mijn "kleine" zusje!....Rome bereikt en dan.....genieten van fietsloze dagen !
  7. Lucas:
    Knappe prestatie hoor!
    Tja, zo'n monteur komt wel van pas als je stuurpen los zit. Aan de andere kant zou er misschien niet zo veel gebeuren als ie nog verder loskomt, want alle wegen leiden....
  8. Maaike:
    15 mei 2016
    Hoera! En zeggen ze niet: de laatste lootjes....
    Wat een prestatie! En nu maar even uitrusten in Rome, en ondertussen nadenken over de volgende fietsvakantie,
    tot gauw Maaike
  9. Beppie Zweers:
    15 mei 2016
    Jullie hebben Rome gehaald, wat een prestatie! Top!
    Een mooi sportweekend voor de liefhebbers in Nederland: Cees en Wilma fietsen Rome binnen en Max Verstappen wint de race in Barcelona!!!
    Zit hier stilletjes te hopen dat jullie nog meer fiets- of wandelreizen gaan maken. Alleen al voor de fantastische reisverslagen. Wat heb ik daar van genoten, dank daarvoor.
    En ik wens jullie mooie dagen in Rome!
    Groetjes, ook van Sietze
    Beppie
    Heel veel plezier gewenst in Rome.
  10. Beppie Zweers:
    15 mei 2016
    Oeps, de laatste zin mag gedeletet worden......
    Beppie
  11. Pater Frans Vervooren ocd:
    15 mei 2016
    Zalig Pinksteren toegewenst daar in Roma!
    In Oosterbeek werd dit verre feit (als lid van de Schola) gememoreerd.
    De zogenaamde oude generatie heeft een lange Adem en gaat voor duurzaamheid, door weer en wind, als pelgrims.
    Daar kan de jonge generatie - korte termijn en heftig - van leren!
    Dat is de 'ware Geest' overdragen: als een Vonk die vrucht draagt!
  12. Loes:
    15 mei 2016
    Wat geweldig gedaan! Een top prestatie, helemaal met al die regen. Geniet van jullie tijd in Rome. Xloes
  13. Hanneke:
    15 mei 2016
    Ook van ons een hele grote felicitatie. Geweldig na zoveel natte kilometers. Petjes gaan af!! En nu kan het grote genieten in Rome beginnen. Trouwens, wat zullen jullie nog nakicken! Het is gelukt! Dat moet toch een heel groots gevoel zijn. Maar dat horen we later wel.
    Groetjes daar, Hanneke en Carl.
  14. Jan:
    Lieve Wilma en Cees,
    'Het is volbracht' heeft natuurlijk vooral betrekking op de wijze waarop jullie de laatste fase van jullie pelgrimage hebben moeten doorstaan. Bij de beschrijving van Cees past natuurlijk de donder en de bliksem van de Mattheus Passion. Als ik alle verhalen nog eens teruglees was er ook veel te genieten, voor jullie en voor mij als lezer.
    Ik neem diep mijn pet af. Als je die verhalen leest bij een vers kopje koffie, rustig in je eigen stoel, bekruipt me wel eens het gevoel van 'moet toch te doen zijn........'. Lekker makkelijk praten. Een grote prestatie!
    Geniet ervan daar in Rome. En tot ommekomst! Goede thuisreis straks.
  15. Oom Wil.:
    16 mei 2016
    In ieder geval hebben jullie de nodige zegeningen gehad in de vorm van buien voor je Rome binnenreed. Pracht prestatie.
    Geniet van Rome.
  16. Rob:
    16 mei 2016
    Wat afzien, ik doe het jullie niet na.
    Maar doel bereikt. Proficiat, en je weet: Rome zien en dan ........GENIETEN!
    Fijne tijd nog.
    Rob