11 - 12 juni 2015 Verona

13 juni 2015 - Verona, Italië

11 - 12 juni. Verona
Donderdag 11 juni.
De koperen ploert was uitbundig aanwezig toen wij met buslijn 13 naar het station vertrokken om de laatste treinkaartjes te regelen. Om kwart voor elf sloten wij ons aan in een rij voor de ticketbalie. Van de zes loketten waren er drie bemand en achter een van de gesloten loketten zat nog iemand onverstoorbaar op een computer te werken.
Het werd langzaam duidelijk dat alle andere wachtenden net zoals wij tot de moeilijke gevallen behoorden zodat we daar om twaalf uur klaar waren en nog naar het loket van de DB moesten voor treinkaartjes voor onze fietsen. Hier waren we in vijf minuten weg. Op naar de stad. Omdat de temperatuur inmiddels weer tropische waarden had bereikt, hebben we het stukje van het station naar de arena maar per bus gedaan. We hebben toch een Veronacard met o.a. gratis openbaar vervoer voor twee dagen. Na het verplichte kopje koffie op een terras hebben we de arena bezichtigd. De opera begint pas op 19 juni maar vandaag konden we misschien nog wel naar een optreden van Kiss. Blijkbaar een populaire club want later in de stad zagen we allerlei lieden met bij voorkeur zwarte t-shirts met Kiss erop. We hebben maar geen kaartjes gekocht want 115 euro voor een avond herrie leek ons toch wat veel. De beroemdheid van deze arena is toch vooral te danken aan de operavoorstellingen want qua uiterlijk lijkt ie toch erg veel op die van Arles of Nimes. Hierna kwamen we via de Piazza Erbe, een prachtig plein (met het symbool van Venetië, een zuil met een gevleugelde leeuw erop) bij de Santa Anastasia. Dit is een grote gotische kerk met zeer veel kunst erin, werkelijk overweldigend, zo mooi. Daarna naar de Duomo, ook mooi maar anders. Intussen was het half drie en dan is een warme lunch toch heel aantrekkelijk, vooral in een achteraf tentje waar alleen autochtonen schijnen te komen. Toen op zoek naar een blijkbaar niet meer bestaande fietsenwinkel in de buurt. Opgezocht via internet. Teleurgesteld nog een stukje langs de Adige gelopen (o.a. Triomfboog en Castelvecchio) en toen hadden we het wel gehad. Met de bus weer richting hotel, onderweg een afspraak gemaakt bij een andere fietswinkel voor een "flap" (velglint), na het diner in het hotel op het terras koffie zitten te drinken, terwijl het verkeer langs raasde (veel motoren en uiteraard nog meer Vespa's).
Vrijdag 12 juni.
Vandaag wat later vertrokken richting centrum. De bussen hier (gemaakt bij die bekende Italiaanse fabriek van hogesnelheidstreinen) hebben geen airco, hetgeen de reis niet al te comfortabel maakt, maar ach, we doen het ermee. Vandaag stonden nog enkele bezienswaardigheden op het programma, zoals het Romeinse theater uit de eerste eeuw voor Christus. Daarna heb ik (Cees) alleen de Torre dei Lamberti beklommen (386 treden), dit ook om de conditie op peil te houden. Wilma bleef, zoals gewoonlijk in dit soort situaties met hoge temperaturen, beneden zitten, ditmaal zonder een sigaretje te roken (Florence, 2003). Daarna ons vergaapt aan vette Amerikanen (= pleonasme) onder het genot van een kopje koffie. De volgende tocht was naar de San Zeno, een kerk die wat buiten het oude centrum ligt. Ook dit was een hoogtepunt. Dit is een fantastisch grote Romaanse kerk met een grote crypte en een kloosteromgang. Allemaal uit de twaalfde tot dertiende eeuw. Toen we dit gezien hadden was het inmiddels tijd om te lunchen, wat we dan ook op Italiaanse wijze gedaan hebben: d.w.z. warme lunch ergens op een terrasje op een hoek van een straat onder de bomen! Terug gelopen naar de Piazza Bra, waar we nog een tentoonstelling getiteld: "Arte e Vino" bezocht hebben, was wel aardig. Met de bus weer terug. Aan het begin van de avond weer met de bus terug naar de arena en nog een keer genoten van de Italiaanse keuken op het plein voor de arena! Verona is een verrukkelijke stad en de moeite waard om er twee dagen rond te lopen. Onze reis zit er bijna op. Morgen het toetje: Bolzano, nadat we eerst bij de plaatselijke fietsenmaker een nieuw velglint gaan halen, want ook in de laatste kilometers willen we niet het risico lopen op nog 'n lekke band! Vier is wel genoeg!
We gaan met de trein van 1.40 uur en zijn dan om 15.30 uur in Bolzano! Afhankelijk van de temperatuur ter plaatse bepalen we onze resterende activiteit dan wel passiviteit ter plaatse.
Zondag idem dito om dan 's avonds om 18.35 met fiets in de trein te stappen naar Arnhem, waar we maandagmorgen om 07.45 uur veilig en gezond weer hopen aan te komen!
Dit is ons laatste reisverhaal: we vonden het leuk onze ervaringen met jullie te delen en hebben genoten van jullie reacties. Het vervolg van deze reis ( Verona - Rome) lezen jullie volgend jaar! Arrivederci! Ciao!

1. Oom Wil.:
    13 juni 2015
    Wilma en Cees bedankt, dat ik jullie fietsreis mocht mee
    beleven. Welkom thuis.
  2. Jan:
    13 juni 2015
    Erg bedankt voor de beeldende reisverslagen van jullie prachtige tocht. Ik moet nog steeds wennen aan het idee dat je dit 'gewoon' op de fiets kunt doen. Mijn petje heb ik meermalen afgenomen.
    Ik wens jullie een voorspoedige thuisreis. Het zal wel effe wennen zijn.....
  3. Toon van der Ligt:
    Petje af.......PET AF !!
    Hebben jullie in Verona het romeo en julia-balkon bezocht ?
    Zonder dat kun je eigenlijk Verona niet afsluiten?
    Maar alle kerken maken veel goed !
    Via Bolzano een goede , zittende terugreis , en thuis lekker bijkomen . Wij horen jullie verhalen nog wel .
  4. Gijs de Klerk:
    13 juni 2015
    Wij zijn net terug uit Frankrijk en lezen nu jullie reisverhalen van afgelopen 2 weken. Wat een reis hebben jullie gemaakt en doorstaan. Kom gauw weer eens bij ons langs, dan mogen jullie onze e-bikes proberen!
  5. Lucas:
    13 juni 2015
    Bozen, Cees, niet Bolzano, ook al is tegenwoordig bijna de helft Italiaans vanwege een verplichte immigratie door Mussolini...