9 - 10 juni. Avio - Verona

10 juni 2015 - Verona, Italië

9 - 10 juni. Avio - Verona
Dinsdag 9 juni. Om 9.05 uur vertrokken wij uit Trento met lekker fris weer over het fietspad langs de Adige. De rivier had veel belangstelling van politie en brandweer op verschillende plaatsen en van een helikopter die systematisch de rivier afzocht. Blijkbaar had de plaatselijke seriemoordenaar weer toegeslagen of de burgemeester was de gemeentelijke creditcard verloren na een nachtelijk bezoek op de andere oever. De Adige is hier over een grote lengte gekanaliseerd, met als voordeel dat ons fietspad op de dijk loopt en we niet of nauwelijks last hebben van autoverkeer, maar wel veel van Italiaanse wielrenners die je soms rechts inhalen zonder enig signaal (want een bel verhoogt de luchtweerstand). Onderweg veel wijnvelden, heerlijk geurende kamperfoelie langs het pad en is de eerste bonte kraai waargenomen. Zoals  gebruikelijk de laatste dagen was de lucht weer blauw, hadden we de wind in de rug en was de route vlak. Dit bleef zo tot enige kilometers voor onze aankomstplaats. Toen moesten we enige klimmetjes uitvoeren en de lucht begon te betrekken en even later reden we in de REGEN. Aangezien er ook onweer bij zat hebben we maar  geschuild onder een brug en onze lunch gebruikt. Na een half uur leek het op te klaren en zijn we doorgereden naar ons hotel dat anderhalve kilometer verderop bleek te liggen. Kletsnat kwamen we bij ons onderkomen voor vanavond aan: een b&b naast een benzinepomp, waar de diesel momenteel € 1,59 en de benzine (senza Pb) € 1,72 kost! Wij blij dat we op de fiets zijn en niet met onze auto!
Nadat we ons opgeknapt hadden zijn we het dorp gaan verkennen, waar we in een kwartier mee klaar waren. Er was een Coop supermarkt waar we appels en prosecco hebben gekocht. Een pizzeria gespot en een ijsje gegeten. Niet zo interessant allemaal. Later op de avond wel heel lekker bij die pizzeria gegeten te midden van twee klassen schoolkinderen die hun laatste schooldag vierden. Een lawaai van jewelste, maar goed, in Italië is altijd lawaai. Bij voorbeeld bij het ontbijt de volgende morgen stond de tv en de geluidsinstallatie aan. Het ontbijt was in de bar bij het benzinestation en was geheel onverwacht keurig verzorgd. Om kwart over negen vertrokken richting Verona. Het weer was natuurlijk weer goed, een beetje bewolkt, maar dat was wel prettig. Het was weer een tocht door wijnvelden en langs de Adige op een prachtig vrijliggend fietspad! Maar....... ook hier zat het venijn weer in de staart: 25 km. voor Verona is het dal zo smal, dat er geen plaats is voor een weg, dus moesten we afscheid nemen van de Alpen met een venijnige klim van enkele kilometers van 6 - 10%! En dat in de hitte van 35 graden! Er leek geen eind te komen aan het stijgende weggetje! Inmiddels hadden we weer een lekke band van Cees van diverse plakkers voorzien! ( weer na een afdaling!!), dus we werden heel voorzichtig bij het afdalen, maar dat bleek vruchten af te werpen: we zijn zonder bandscheuren in Verona aangekomen en dwars door de lawaaierige stad hebben we m.b.v. de Mio het hotel gevonden, dat circa 6 km. ten noordoosten van Verona ligt. Een prima hotel, waar we de komende 3 nachten verblijven. Bushalte voor de deur en om de 15 min. vertrekt er wel een bus, die ons in ca. 15 min. naar de Arena, middenin de stad, brengt! Na een verkwikkende douche en een dukje waren we er weer helemaal en hebben net heerlijk beneden gegeten met koffie op het terras, waar het inmiddels tot 25 graden was afgekoeld! Vanaf morgen hebben we twee dagen om de stad te verkennen.

1. Toon van der Ligt:
    11 juni 2015
    geweldig dat jullie in het mooie Verona zijn aangekomen, met nog maar een lekke band!. 3 dagen stad kijken en eten op het plein voor de arena ! Dan kunnen jullie wel naar huis , of gaan jullie nog verder?
  2. Franca van der Weijden:
    11 juni 2015
    Goeie morgen Wilma en Cees!!!!
    In Verona, regent het om de 3 dagen even heftig en dan is het weer over!! Ik weet niet waarom maar je moet geen gladde schoenen aanhebben dan sip je steeds of erger.
    Gaan jullie nog naar de opera? Ik zag daar Samson en Deliala
    Neem je aansteker mee!
    Ik reis gezellig met jullie mee en beleef hernieuwd italiaanse avonturen
    Dag Franca
  3. Wilma:
    11 juni 2015
    We blijven tot zaterdag in Verona, gaan dan met de trein naar Bolzano om daar zondagavond op de trein te stappen naar Arnhem, waar we maandagochtend om 07.45 uur aankomen! We hadden nl. verwacht ongeveer tot Bolzano te komen en hadden van daaruit de terugreis al gereserveerd!
  4. Lucas:
    11 juni 2015
    Zo, zo... Verona! Gaan jullie naar de .. ehh... OPERA?
  5. Oom Wil.:
    Een geestig verslag.
  6. Maaike:
    11 juni 2015
    Fijn dat jullie nog even een paar dagen lekker kunnen uitrusten. Wij doen dat ook op terschelling (Oerol). Zijn we ongeveer gelijk weer thuis, tot maandag!
  7. Oom Wil.:
    11 juni 2015
    Een geestig relaas. Merkwaardig dat Cees steeds een lekke band krijgt. Het voorwiel zeker. Bij een afdaling ligt daarop de zwaarste
    druk. Maar, dat wisten jullie al. Wilma heeft schijnbaar een betere voorband. Geniet verder.
  8. Hanneke:
    11 juni 2015
    Mooi hoor dat"kunstje" tot Verona. Petje af. Wentel je nog heerlijk in de Italiaanse reuring en dan afscheid nemen. Snik, snik. Groetjes van de bergen en dalen, bloemetjes en vlinders uit een heerlijk Engadin. Goede thuiskomst. Hanneke.
  9. Elly en Jan:
    11 juni 2015
    Onze laatste reactie alvorens ook wij richting Italie vertrekken.
    Leuk verslag van jullie tocht naar Verona. Verder hebben Elly en ik erg genoten van jullie verslagen tijdens de fietstocht zonder het nodige zelfverwijt om dit ook te ondernemen.Wij wensen jullie nog fijne dagen in Verona en een gezellige reis terug.Heel veel groeten van :
    Elly en Jan
    P.S Wij vertrekken a.s zaterdag ook naar Italie
  10. Mariette Frieling:
    11 juni 2015
    Komen jullie nu al terug ???......
    Wat zullen jullie maandagochtend stijf uit die trein komen: na vier weken elke dag actie nu uuuuuurenlang stilzitten.
  11. Mariette:
    11 juni 2015
    Nog heerlijk een paar dagen genieten!!!
    En een gezellige reis terug. Tot volgende week!
    Jullie hebben vast nog veel meer te vertellen.