Worms en Speyer

24 mei 2015

WORMS 21 en 22 mei.
De tocht naar Worms ging voornamelijk door een nauwelijks heuvelachtig wijngebied, waar in de dorpen waar we doorheen kwamen de bekende dood in de pot heerste. Voor het eerst hadden we weer wind in de rug en de temperatuur was aangenaam. Opvallend was wel de grote hoeveelheid koekoeken; we naderen blijkbaar het Schwarzwald. Om half twee kwamen we in Worms aan, hotel midden in het oude centrum. Worms is de stad van de paus en de keizer (concordaat), de Nibelungensage, Luther, de enorme dom maar ook het oudst bewaarde Joods kerkhof van Europa (11e eeuw). De rest van de middag hebben we het oude centrum verkend en gegeten bij een Thais restaurant. De hotelier schoof ons 's-avonds nog wat boeken over Worms onder de neus, hetgeen tot het besluit leidde nog een dag hier te blijven. Op vrijdag hebben we een aantal bezienswaardigheden afgelopen die zeer de moeite waard waren. Hoogtepunten waren de Joodse begraafplaats, de synagoge met museum, het Nibelungenmuseum. Uiteraard ook de imposante dom bekeken die van binnen erg tegenvalt. Wat ook aardig is is een groot monument ter ere van Luther die hier door de Rijksdag in 1521 in de ban is gedaan en vogelvrij verklaard. Ook nog een aantal kerken bezichtigd, waaronder de Liebfrauenkirche, die omgeven is door wijnvelden en waar dus de beroemde Liebfrauenmilch vandaan komt. Temperatuur 22 graden.
SPEYER 23 mei
Prachtige fietstocht weer met mooi weer door wijnvelden, bossen en de buitenwijken van Ludwigshafen met een beetje BASF, niet meer echt pal langs de Rijn maar achter de dijk. De rivier is nauwelijks te zien door het ooibos langs de oever. De koekoeken zijn vervangen door nachtegalen (voor Händel maakt dat niet uit). Aankomst om half twee in Speyer. Het was de avond ervoor niet makkelijk een hotel te vinden. Vandaag bleek waarom. Tot onze pijnlijke verrassing is hier gedurende de Pinksterdagen een oecumenisch festival aan de gang. Als gevolg hiervan staat het oude centrum vol met tenten, is er veel volk op de been en is er overal lawaai. Niettemin de dom bezocht. Dit is een van de grootste romaanse kerken in Europa (alleen St. Sernin Toulouse is groter).
Deze kerk, die ouder is dan die van Worms is van binnen wel heel fraai. Ook een zeer fraai interieur heeft de Dreifältichkeitskirche. Na een pilsje en nog twee kerken hielden wij het voor gezien en hebben op een terras onder het genot van een glas wijn de Duitse medemens beobachtet.

1. Franca van der Weijden:
    24 mei 2015
    Hebben jullie nou een slaapplaats gevonden? Want op een terrasje kom je geen bed tegen. Wel lekkere drankjes!
    Klinkt allemaal heel goed.
    Wij hebben een fantastische zonnige Pinksteren met een heerlijke wandeling in Limburg met asperges eten toe. Ook niet slecht
    Dag liefs Franca
  2. Jan:
    25 mei 2015
    Het is dus niet alleen maar fietsen, maar ook genieten!
    Ben wel wat jaloers op de temperatuur die jullie inmiddels gescoord hebben.
    Jullie verhaal doet me denken aan vroeger tijden toen we met de hopman voorop door Worms en Speyer geleid zijn...... Het is maar goed dat de uitleg van toen nog een keertje via jullie blog wordt herhaald.
    Ik ben vol bewondering over de voortvarendheid van jullie fietstocht. Had niet gedacht dat jullie nu al daar zouden zijn. Maar ja, als de koekoek roept......
    Veel plezier en goede reis!
    Onze Jan
  3. Oom Wil.:
    25 mei 2015
    Ben blij, dat jullie nu goed weer hebben.
    Dit was dus een kerkentocht. Gebeurt dit lopend?
    Goede tocht verder!
  4. Elly en Jan:
    25 mei 2015
    Wij volgen jullie op de voet (aan het wiel); kaart uitgespreid op tafel.Ah ,tot hier zijn ze al gekomen :nog even doorjassen ende dag zit er weer op. Zadelpijn? kennen ze niet.
    Leuk, dat Jullie zoveel zien onderweg en ook nog foto,s maken.
    Verder kregen wij de indruk dat de schnitzels zo onderhand de oren moeten uitkomen
    Hou de moed erin en geef hem van katoen.
    Jan en Elly
  5. Lucas:
    25 mei 2015
    Wij vonden Speyer in alle opzichten heel mooi. Worms was daarna een behoorlijke teleurstelling. ..
  6. Gijs de Klerk:
    25 mei 2015
    Mooie verhalen! Blij dat jullie na diverse kleine ongemakken overdag 's-nachts weer een beetje op temperatuur komen en heerlijk slapen. Nog even doorfietsen en dan kun je het protestantse schnitzelgebied verwisselen voor de rijke roomse pastavelden.
    Huizingadag prachtig opgenomen Cees! Wel confronterend! Jezelf horen doet soms denken aan fietsen op kapot asfalt.
  7. Maaike:
    25 mei 2015
    Jullie tocht is mooi in evenwicht: natuur en cultuur. Gelukkig hebben jullie ook een rustdag ingelast, anders gaan jullie echt veel te snel. Leuk om jullie verhalen te lezen....