NIEDEROLM

22 mei 2015

BOPPARD 19 mei
Om 9.20 uur vertrokken met een waterig zonnetje en 8 graden. Het lijkt erop dat wij de volledige voorraad wind in de rug de eerste dag hebben opgemaakt. Weer die verdomde koude zuidwesten wind kracht 4 heeft ons vooral het laatste stuk nogal parten gespeeld. De snelheid viel zo nu en dan terug tot zo'n 13 km per uur. Het wegdek hielp soms ook niet echt mee. Eigenlijk zijn de onverharde zandpaden nog het beste hier in die Heimat. Tegels, kasseien maar vooral asfalt is hier vaak slecht met barsten en hobbels. En denk maar niet dat waar een officieel fietspad een voorrangsweg kruist dat de stoepbanden verlaagd zijn, daar kunnen ze niet aan beginnen. In het algemeen weet men in Duitsland niet zo goed om te gaan met fietsers. Fietspaden zijn vaak onduidelijk aangegeven. Wel is het zo dat passerende automobilisten, net als in Frankrijk, ruim inhalen wanneer een fietspad ontbreekt.
De route zo vlak langs de oever van de Rijn maakt evenwel veel goed. Er zijn evenwel ook plaatsen wo es am Rhein minder schön is, zoals Achternach. We werden door de routebegeleiding door een gebied gestuurd met zware industrie, containerterminals en andere havenactiviteiten. Nu we het toch over de routebegeleiding hebben; we werken met een routeboekje en een GPS, een soort TomTom voor fietsers. Het zag er aanvankelijk naar uit dat we een verkeerd merk GPS gekocht hadden want het leek onmogelijk om de bestanden van de reis volgens Reitsma erop te installeren. Op internet veel klachten maar geen oplossing. Gelukkig hebben wij Lucas die het klusje in drie kwartier geklaard had. Bravo Lucas, het functioneert fantastisch.
Om aan broodjes te komen blijkt vandaag ook weer moeilijk, net als koffie. Toch is het gelukt in een of ander Kuhdorf ten noorden van Koblenz.
De aankomst in Koblenz was prachtig via een brug over de Moezel. We hebben gepauzeerd bij het Deutsches Eck waar een afzichtelijk ruiterstandbeeld van Kaiser Wilhelm I staat. Hier, waar de Moezel de Rijn instroomt, kun je duidelijk het kleurverschil tussen beide rivieren zien; de Moezel is donkergrijs en de Rijn groen-geel en lichter. In Koblenz telefonisch een hotel gereserveerd in Boppard; nooit van gehoord, zegt u? Wij ook niet, maar het blijkt een prachtig stadje te zijn met twee zeer oude kerken, o.a. de Carmelitenkirche met enkele oude retabels. Het hotel Lilie was een modern ingericht hotel aan het Rijnfront echter met een traditionele Duitse keuken, dat wil zeggen een schnitzeltje van 200 gram. Gelukkig had Wilma spaghetti met zalm, wel een weg te werken hoeveelheid. Moe doch welgevuld zijn wij gaan slapen. 69 kilometer, 16 graden avondtemperatuur.
NIEDEROLM 20 mei
Om 9.35 vertrokken met 10 graden en weer een waterig zonnetje langs de Rijn zuidwaarts richting St. Goar. Eindje verder meegeholpen de band te plakken van een Vlaamse schone. In Bacharach koffie gedronken en broodjes gekocht. Dit is een prachtig plaatsje met veel vakwerkhuizen. Vervolgens moesten we weer kilometers lang goed opletten op slecht asfalt, gootjes. Je moet je voorstellen dat het niet lekker fietsen is met 12 kg bagage en een bandenspanning van 4 tot 5 bar. Maar dan.... De Loreley; is dat nu alles? Maar even later zien we ineens stroomversnellingen en begrijpen waarom dit vroeger voor de scheepvaart een hachelijk punt was. Bij Ingelheim aangekomen hebben we toch maar even gepauzeerd om een regenbui de kans te geven langs ons heen te trekken. We waren van plan een b&b te boeken even voorbij Ingelheim maar deze was pas vanaf 1 juni in bedrijf. Toen maar doorgefietst naar Niederolm waarbij Cees 10 meter voor aankomst een lekke voorband bleek te hebben. Nadat we ons weer een paar schnitzels hadden weggewerkt hebben we nog even het dorp verkend en hebben, zoals gewoonlijk, lekker geslapen. 77,8 km. 16 graden.

1. Lucas:
    22 mei 2015
    Fijn dat de Nawi het goed doet!
    Leuk dat jullie de Rijn hebben gevonden, maar de volgende keer laat ik jullie een weggetje zien dat van direct van Arrengenstein naar de Rijn loopt, en dat is nog geen 30 minuten fietsen...
    Boppard is inderdaad mooi, en het was vroeger al een geliefde bestemming voor de eerste generatie AOW-ers...

Houdt ons op de hoogte!
  2. Pater Frans Vervooren ocd:
    23 mei 2015
    Zo wordt dus de Karmel door jullie ook onderweg ontdekt!
    Zalig Pinksteren, met de wind in de rug!
    Hartelijke groeten.
  3. Oom Wil.:
    23 mei 2015
    Zo te lezen zit op deze tocht niet alles mee. Beter weer en betere fietspaden wens ik jullie toe bij de volgende tocht.
    Goede reis
  4. Mariette Frieling:
    24 mei 2015
    Teruggekeerd uit Engeland (ook vakwerkhuizen en prachtige uitgestrekte koolzaadvelden gezien...) heb ik jullie verhalen gelezen. Zit nog na te hijgen van al jullie kilometers! Jullie hebben wel de vaart erin!