De kop is er af!

16 mei 2015

Het was toch wel spannend, vrijdag 15 mei, toen we om 9.40 uur vertrokken op onze fietsen richting Italië, uitgezwaaid door Lot. Ook was het wennen aan de tassen voor en achter bevestigd met een inhoud van 13 kg. per persoon! Fris weer, het was 8 graden, maar wel zonnig, toen we richting Nijmegen fietsten.

De eerste koffieshop was bij Harrie, een koffietent op Kelfkensbos. Daarna via onderlangs de stad uit en langs het gemaal de Ooypolder in. Frisgroene natuur, rustig: Reitsma heeft zijn fietsroute zorgvuldig gepland over prachtige wegen met zo min mogelijk auto's! Via Ooy, Alweer geen koffie bij Toon en Ingrid helaas, verder via Zyfflich, Wyler, de Horst naar Gennep gereden. Fantastisch: heerlijke zon, de wind in de rug, een groen landschap, overal vogelgezang en een gevoel van vrijheid: dit was de eerste dag van 4 weken fietsen!  Het ging zo snel, dat we besloten verder te fietsen dan we gepland hadden: Gennep. Via Afferden, het natuurgebied Maasduinen, 2x met het pontje de Maas over naar Arcen. Daar hebben we uit het adresboekje van "Vrienden op de fiets" een adres opgezocht en daar waren we welkom: een jong stel, dat in hun souterrain 2 kamers beschikbaar had voor overnachtingen met ontbijt. En dat voor de prijs van € 19,50 p.p.! Natuurlijk in Arcen op een terras aan de Maas genoten van....... asperges en weer teruggelopen naar ons slaapadres.  Moe, maar heel voldaan over de door ons geleverde prestatie van 97,6 km. Vielen we als een blok in slaap.

Zaterdag 16 mei:   8.30 heerlijk ontbijt met sinaasappelsap, eitje, koffie, thee en allerlei lekkers.  Om 9.40 uur vertrokken we weer bepakt en bezakt en....... met het regenjack aan en de pet op, want het regende en het was koud, 10 graden en veel wind! Het tegenovergestelde van gisteren! Maar beter zo dan andersom!. Via een koffiestop in Venlo, waar we ons in Duitsland waanden, verder zuidwaarts richting Roermond. Flinke wind tegen, regenbuitjes en 10 graden is niet echt prettig fietsen. We halen in Beesel bij de plaatselijke bakker onze lunch (o.a. worstenbroodje) en eten dat geheel aan een verderop gelegen picknicktafel op. Eigenlijk hadden we eerder iets moeten eten, Cees voelde zich niet helemaal lekker hierdoor!  Zo leer je elke dag!. Na de lunch wordt het weer er niet beter op: windvlagen, regen. We besluiten Roermond door te fietsen en in St. Odilienberg een overnachtingsadres te zoeken: we vonden 50 km. voor vandaag wel genoeg! Bij Jan en Irma Morsman kunnen we terecht en Irma biedt ons ook een 3gangen diner aan, waar we net heerlijk van hebben genoten onder het genot van heerlijke wijn en een gezellig tafelgesprek. We hebben het gevoel al heel lang weg te zijn, terwijl het pas 2 dagen is.  Voor de geïnteresseerden onder jullie: we hebben nergens geen last van: geen zadelpijn!     Wat ons heel erg opvalt: Nederland is zo mooi buiten de drukke streken zeker in dit jaargetijde, als alles zo fris groen is! We genieten dus volop! De weersvoorspellingen voor morgen zijn goed: zonnetje, 15 graden en westenwind, dus we worden Duitsland in geblazen!

1. Franca van der Weijden:
    16 mei 2015
    Had ik geweten dat jullie door Nijmegen reden dan had ik met een vlaggetje gestaan!! Ik was in de OOy om Mieke met haar expositie te helpen in het Persingse kerkje!,
    Klinkt allemaal super!!!! Zon en regen aardige ontmoetingen.
    Ik geniet mee
    Dag
  2. Maaike:
    Ha buurtjes,
    Dat is veel wat jullie al gefietst hebben! Niet te hard van stapel lopen (of liever fietsen hier), dat hebben jullie ons nog zo gezegd;)!
    We hadden verwacht dat jullie gelijk al vandaag een rustdag ingelast hadden, al die regen, dus petje af...
  3. Oom Wil.:
    17 mei 2015
    Hoi Wilma en Cees. Het begin is er. Geweldig zoals jullie genieten.
    Wens jullie een genotvolle voortzetting.
  4. Elly en Jan:
    Lieve vrienden
    Alleen al bij het lezen van het aantal k.m's die jullie in twee dagen afgelegd hebben kreeg ik zadelpijn.
    In de middeleeuwen deden dit enkel monniken en pelgrims om de eeuwige zaligheid te verkrijgen : even doorbijten dachten ze,dadelijk zijn we waar we wezen moeten.
    Ga zo door we blijven jullie volgen
    Elly en Jan
  5. Mariette:
    Ha Wilma en Cees,
    Wat een vliegende start!!
    Goed hoor en geen zadelpijn. SUPER.!!!!
    Gewoon een goede voorbereiding, toch?
    Lekker genieten.
    We volgen jullie met grote belangstelling en kijken uit naar jullie volgende reisverhaal.
  6. Hanneke:
    18 mei 2015
    Fantastisch zo,n mooie "gevarieerde" start. Fijn om te lezen hoe goed het gaat. Geniet en ik ben benieuwd naar het volgende verslag. Heel leuk om zo mee te kunnen leven,want dat doen we. Liefs, carl en hanneke.
  7. Jan Jose:
    18 mei 2015
    Dag lieve mensen,dat is genieten van zo'n reisverslag!
    In gedachten fietsen wij met jullie mee!

Leuk om jullie belevenissen te lezen.Geniet en krijg mooie fietskuiten!
    Lieve groet