26 mei 2015 Sindelfingen -Tübingen

27 mei 2015

26 mei 2015 Sindelfingen - Tübingen  42 km
Ook hier mochten we in het hotel broodjes meenemen voor de lunch, klein Problem!
Via omwegen naar Ehningen gefietst, waar we de route van Reitsma weer oppikten.
Bij Mauren een zeer pittig hellinkje van 700 mt 5-7 %!! Wilma voelt hier dat ze eigenlijk geen echte klimmer is en moet regelmatig even stoppen, herstellen en weer verder trappen in een heel licht verzet en met een gangetje van 6km / uur de berg op.
Maar met bagage ga je dan ook sneller slingeren. Dus dit was al een beetje afzien. Cees had er iets minder moeite mee! ( hij die nooit sport, doet dit zonder voorbereiding, terwijl ik thuis fiets en nog 2x per week gespind heb!! Niet eerlijk!)
Na Altdorf, waar we even bijkwamen bij een heerlijke koffie, wilde de GPS (Cees) langs de autoweg, terwijl de kaart (Wilma) een andere route voorstelde! Toch maar GPS gevolgd, maar het fietst niet echt prettig als de auto's langsrazen. Bij de eerstvolgende mogelijkheid zijn we van de weg gegaan en zijn het bos ingereden, prachtig, maar als je niet waar je fietst, geniet je er wat minder van! De lucht was ook niet erg uitnodigend: gaat het regenen of niet? Bij een hek aangekomen kon ik op de kaart de route weer oppikken en hebben we, na het zien van een ree en  een aantal kleine wilde zwijntjes, een prachtige tocht gehad door het Naturpark Schönbuch. Het ging over onverharde paden en het was een gestage afdaling, dus oppassen waar we fietsten.
Via Bebenhausen, waar we vergaten het cisterziënzerklooster te bezoeken zoals we later zagen, fietsten we met een grote omweg Tübingen binnen, waar we een hotel in het centrum van de stad vonden, waar we voor 2 nachten geboekt hebben.
Zelf wat door de prachtige middeleeuwse stad gelopen: smalle, steile straatjes met veel vakwerkhuizen! Gegeten bij een Italiaan en daarna van 19 tot 20.30 uur aangesloten bij een stadswandeling. Het aanzien van de universiteitsstad Tübingen aan de Neckar is nog steeds zoals het in de Middeleeuwen gebouwd is. Geen reclames e.d. Op een inwonersaantal van 90.000 zijn er 29.000 studenten! Ook hier de bekende huisjesmelkers, die € 300 vragen voor een kamer van 10 m2. Maar in de omgeving wonen betekent met de fiets van huis naar station, met de trein of bus naar Tübingen, waar de volgende fiets klaarstaat om naar de uni te rijden. De meeste studenten beginnen buitenaf om te proberen snel naar de stad te verhuizen!
Maar studeren in Tübingen is hetzelfde als bij ons bv. studeren in Leiden. Het is een van de meest prestigieuze universiteiten van Duitsland, zeker op gebied van rechten, filosofie en theologie.
Ook de lokale wedijver met Reutlingen (iets zoals Arnhem -Nijmegen) werd door de gids, gelardeerd met uitspraken in dialect, breed uitgemeten!
Als afsluiting kregen we iets aangeboden in een Lokal, waarna we moe, maar voldaan ons bed opzochten.

1. Toon van der Ligt:
    27 mei 2015
    Cees en Wilma ,

Jullie vorderen aardig ! Wilma , ik dacht dat jij zo getraind had dat je in ieder geval Cees voorbleef ! Als je de Alpen over bent , haal je Rome wel !
    Ik ben mij ervan bewust dat ik mooi kletsen heb , maar je kent mij en ....je weet het , je kunt me altijd bellen !!

Geniet verder , terwijl wij de oranjeroute volgen , volgen wij jullie ook !!

Succes , Toon , ook groet van Ingrid .
  2. Jan Jose:
    28 mei 2015
    Dag lieve mensen, let op de wolven in het bos...

Het gaat voorspoedig zo te lezen

Hoe gaat met de fietskuiten?