28 - 30 mei 2015 Sigmaringen - Bregenz

31 mei 2015 - Bregenz, Oostenrijk

29-30 mei Sigmaringen - Bregenz
De laatste twee etappes in Duitsland. De ochtend was fris en het dreigde te gaan regenen toen wij om half tien uit Sigmaringen vertrokken. Een aantal kilometers de Dounauradweg gevolgd en toen afgebogen naar het zuiden, dwars door velden en natuurlijk weer wind tegen. In de route stond een zwaarder alternatief beschreven met als beloning een prachtig uitzicht vanaf het hoogste punt van de Alb (833 m.)  Hiervoor gekozen. Maar ja, het hoogste punt is niet voor niets te bereiken en dat viel dan ook zwaar tegen met een onverwacht lange klim van 10 km. naar de top. Bovendien was het aardig warm geworden. Hier kwam Wilma de man met de hamer tegen. Nadat we die weggejaagd hadden en in Höchsten waren aangekomen konden we genieten van een prachtig panorama met uitzicht op de Alpen,  de Bodensee en Zwitserland; dit alles onder het genot van een groot glas appelsap met prik. We hadden een slaapplaats besproken in Wittenhofen. Omdat we met de alternatieve route een stukje terug moesten besloten we eerder af te slaan. Dit bleek een afdaling te zijn van maar liefst 16%. Dan ga je niet echt hard naar beneden, zelfs niet met het helmpje op. De velgen zijn gelukkig niet in brand gevlogen. Aangekomen in Wittenhofen kwamen we terecht in Gasthaus Adler, waar we ook konden eten en genieten van de traditionele Zwäbische Küche. 58 km.
Zaterdag 30 mei vertrokken en door een licht dalend landschap gefietst met veel boomgaarden en hopkwekerijen. Ook zagen we een veld met wilde blauwe en gele irissen, was wel bijzonder en het trok nog meer fotografen zoals wij. Naarmate wij de "kust" naderden werd het steeds drukker met fietsers en wandelaars. Ten westen van Lindau kwamen we aan de Bodensee en reden we door een camping- en vermaaklandschap naar Bregenz. Onze Bed en Breakfast was gelegen in de oberstad, waardoor het laatste stukje onvermijdelijk lopen werd. Elk nadeel hep natuurlijk zijn voordeel, want we kregen een room with a view, en wel de stad plus Bodensee op een presenteerblaadje. Op een comfortabele manier konden we de die avond de zonsondergang fotograferen. De benedenstad is heel gezellig met volle terrassen. Gelukkig ook meerdere Italiaanse restaurants, zodat wij onze inmiddels knorrende maagjes weer lekker konden vullen.

Op de kaart hebben we de route aangegeven, maar deze toont waarschijnlijk de autokilometers. Inmiddels hebben we in totaal al 970 km gefietst! Gisteren was het een  etappe van 60 km.

1. Oom Wil.:
    31 mei 2015
    Fijn, dat je ook op de kaart jullie reis kunt volgen.
    Ben benieuwd naar de volgende tour.
  2. Elly en Jan:
    Lieve vrienden
    970 km al ,Ik zei 'petje af' Elly zei twee petjes.
    Deze morgen helemaal naar de Jumbo gefietst,wind tegen, afzien hoor! We zijn trots op jullie en wensen jullie weer een paar mooie dagen.
    Jan en Elly
  3. Toon van der Ligt:
    31 mei 2015
    Vanuit Boppart am rhein drie petten af voor jullie! In km's ongeveer op de helft? Ook in aantal weken! Dus....... We blijven volgen!!
  4. Hanneke:
    31 mei 2015
    Dit is echt geweldig. Vol bewondering lees ik de feiten. Wij zijn onze tocht aan het plannen en hopen donderdag of vrijda a.s. in lindau aan te komen.
    Trap lekker verder en geniet. Echte kanjers zijn jullie! Hanneke.
  5. Franca van der Weijden:
    31 mei 2015
    Wilma en Cees , het is helemaal top! 970 km. Zouden jullie niet doorfietsen naar Napels?
    Dag ik houd heel erg van vervolgverhalen dus ik geniet mee!!
    Dag Franca
  6. Beppie Zweers:
    31 mei 2015
    Volgens mij overschrijden jullie dagelijks het van te voren geplande daggemiddelde qua kilometers.
    Nu de Alpen bedwingen, hopelijk met de wind in de rug.......
    Groetjes, Beppie