Bretten Maulbronn 24 mei

28 mei 2015 - Sigmaringen, Duitsland

BRETTEN, MAULBRONN 24 mei Pinksteren
Na ons vertrek van ons hotel in Speyer reden we nog een keer langs de dom (moest van de gps) en zagen de koorzangertjes in vol ornaat buiten staan in afwachting van de Hoogmis. De Rijn overgestoken en langs de dijk naar het zuiden met mooi weer en weer de wind in de rug. Een eind verder bogen we af en reden weer eens kilometers lang door kaarsrechte lanen. De broodjes gegeten in het park van het Schloss Bruchsal, het voormalige buitenverblijf van de bisschop van Speyer; het kon minder.
Hierna verder naar Bretten waarbij opviel dat het terrein aanzienlijk lastiger werd zo nu en dan. Wij zagen dit als stage voor de komende dagen. Om half twee al in Bretten aangekomen, daar ons met veel moeite toegang verschaft tot het hotel (bouwtechnisch behoorde het tot een klein winkelcentrum met receptie op de tweedeetage). De bagage daar achtergelaten en na ons omgekleed te hebben vertrokken wij luchtig gekleed naar Maulbronn, het mooiste Cisterciënzerklooster van Duitsland, zo'n twaalf kilometer verderop. Luchtig gekleed want we zouden niet zo lang wegblijven. Hoe anders zou het lopen. Op de terugtocht bleek dat de heenweg voortdurend vals plat was geweest met enkele pittige hellinkjes, terug deden we in iets meer dan de helft van de tijd.
Maulbronn is een groot complex met veel bijgebouwen en hier is het onvermijdelijk druk. We hebben het prachtige abdijgebouw bezichtigd en ondanks de drukte toch nog zo'n vijftig foto's kunnen maken. Uit het klooster gekomen zagen we een aankondiging van een orgelconcert om 18.00 uur door niemand minder dan Olivier Latry. Hij is de titulair-organist van de Notre Dame van Parijs en dit is de meest begerenswaardige organistenbaan ter wereld. Hier hadden we er wel het gemis van een warme maaltijd en kou lijden in de kerk  voor over. Snel even een belegd broodje gescoord voor het concert en daarna genoten van ruim een uur fantastisch gespeelde hoogtepunten uit de orgelliteratuur (Bach, Franck, Vierne en Duruflé) en als toetje nog een improvisatie. De terugweg viel zoals gezegd erg mee en moe doch voldaan kwamen we bij het hotel aan.

1. Lucas:
    28 mei 2015
    Was vorig jaar ook in Maulbronn. Inderdaad heel fraai. Grappig dat net Latry speelde. Super dat je dat ook nog kon bijwonen. De niet geplande ervaringen zijn altijd het leukste!
  2. Oom Wil.:
    29 mei 2015
    Wat hebben jullie geboft met dat orgelconcert.
    Helaas ik niet.
    Iedere tocht van jullie is spannend.
  3. Maaike:
    29 mei 2015
    Ha buurtjes,
    Gelukkig, nu de tekst bij de mooie foto, ik dacht al dat het aan mij lag dat ik deze niet kon vinden in jullie mooie verhalen....
    En begrijp ik het goed: jullie gaan gewoon terug in de tijd?